Välkomna att kika in och se vad vi gör på dagarna i skolan!

bild 1

Detta blir ett sätt för mig att göra vårt arbete med förmågor tydligare för eleverna, mig, föräldrarna och alla andra som läser här.  Vad, hur och varför gör vi det vi gör? Eleverna kan få lite mer tips här på sidor att gå in på, få lästips eller kunna visa er föräldrar bilder på arbeten och berätta vad vi pratat om.

Det har ju hänt en del sedan skolstarten då vi äntligen fick komma in till våra nyrenoverade lokaler på Gällkvistskolan. Jag njuter varje dag när jag kliver in genom dörren och känner lukten av NYTT! Den känslan!!! Jag tror eleverna i 5 gul och 5 blå känner likadant.

Jag, Madeleine Bergholtz, undervisar 5 gul och 5 blå främst i matematik och no, ämnen som jag brinner för och tycker om att undervisa i. Genom att tala om, och arbeta med de fem övergripande förmågorna som gäller i alla ämnen, hoppas jag att eleverna ska känna att alla vi lärare som arbetar i klasserna strävar åt samma håll. Dessa fem stora förmågorna kallas ofta för The Big Five och de är: kommunikationsförmågan, begreppsförmågan, analysförmågan, procedurförmågan och den metakognitiva förmågan. Sen hör den värdegrundande förmågan till naturligtvis. Mer om detta senare.

Kerstin Kristenssen har klasserna i svenska, engelska och so så det kommer en del om dessa ämnen också. Jag hoppas naturligtvis också att eleverna själva ska skriva och berätta här för omvärlden. Skolan ska ju vara på RIKTIGT och inte något vi gör inom stängda dörrar. Till en början kommer det mest handla om det vi gjort på matten och no:n eftersom det är jag som skriver och dokumenterar det arbetet. Så här ser 5 guls klassrum ut! 2013-08-09 16.24.11 2013-08-09 16.25.08 Såååå vad har vi då gjort i skolan den första tiden? Då vårt NTA-tema ”Från frö till frö” håller på för fullt så började vi med biologi där eleverna ska utveckla sin förmågor att:

  • använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen och samhället.

Begrepp som vi arbetar med är bland andra:

  • fotosyntesen
  • naturens kretslopp
  • vattnets kretslopp
  • näringskedja och näringsväv
  • pollinering
  • biologisk mångfald
  • nedbrytare
  • odla, gallra, skörda
  • förutsägelse

Vi började med att titta på fyra olika frukter. Mango, fikon, granatäpple och passionsfrukt. Eleverna fick måla en av frukterna som de trodde den såg ut när vi delat den.

20131005-235654.jpg ijåoikjhpojhp

Sen delade vi dem och såg om förutsägelsen stämde, och så fick man måla som det såg ut. Vad var det vi såg i frukten? Vad är kärnans uppgift? Sen så fick alla smaka på frukterna.

jö

Det var riktigt smaskigt!

2013-09-11 10.42.46

 Jag vill att eleverna mer och mer ska bli medvetna om sitt eget lärande. Här har de fått bedöma  vad de tycker sig kunna om olika begrepp som vi arbetat med. De fick skriva in sin självbedömning i en matris och sedan berättade de för bordskamraten om vad de kunde. Kamraten skrev också in sin bedömning så de sen kunde prata om vad som var bra eller vad som kunde gjorts bättre.

Så såddes det snabbväxande Åkerkålsfrö (ogräs ;)) och vi har nu följt tillväxten med spänning. Det blir många funderingar varför inte alla växter klarat sig. Vad behöver en växt för att växa? Varför växer inte alla lika snabbt mm mm.

IMG_2990

IMG_2992

Gödningskorn och de pyttesmå fröna – 2 i varje ”kub”.

IMG_3009

2013-09-20 10.21.14


2013-09-20 10.20.37

Vi undersöker en torkad limaböna, lägger den i vatten och ser på den dagen efter igen.

Vi undersöker en torkad limaböna, lägger den i vatten och ser på den dagen efter igen.

2013-09-24 11.18.42

Till hjälp för mätningen gjordes en mätsticka.

2013-09-24 11.18.30

Hela tiden har vi mätt en av plantorna och fört in resultaten i en tabell.

2013-10-08 13.21.48 HDR

Pollinering

2013-10-07 11.24.26 HDR

Vi tittar på bin.

2013-10-07 12.34.18 HDR

Hur ser Åkerkålsblomman ut och var sitter ståndare, pistill, märket och pollenkornen?

2013-10-04 16.19.24 HDR 2013-10-07 11.25.07 HDR 2013-10-08 13.25.30Det var en del av NO:n det.

I matten håller vi på med Mönster och algebra.

2013-10-07 09.14.20 HDR

I måndags undersökte vi ”Funktionsmaskinen” och vi hade hjälp av Signe som praoar hos oss denna veckan.

2013-10-08 08.43.50 HDRIdag arbetade eleverna två och två med funktioner. (Här får ni elever berätta vad det är för något.)

2013-10-08 08.42.10

TREVLIG LÄSNING // Madeleine 🙂

Advertisements
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s