Tänk till 1000

Ett tärningsspel som tränar positionssystemet och huvudräkning.

Vi hann bara spela en gång så vi tar fler omgångar efter lovet. Man behöver en tio-sidig tärning med alla siffror 0 – 9. (Har du ingen sådan tärning hemma så kan du använda två vanliga tärningar och slå dem samtidigt. Du får addera tärningarnas siffror och slå om då du får talen 10, 11 eller 12.

2013-10-23 10.22.28Jag slår tärningen och får t.ex en 5:a. Den får jag placera på vilket placering som helst av de tre tresiffriga tal som kommer bildas. Sedan fortsätter vi att fylla på med siffror tills det är fullt och jag adderar då de tre talen jag har. Målet är att komma så nära 1000 som möjligt! Här fick någon 943 en annan 976 och en tredje 1065. Vi jämförde hur långt ifrån 1000 dessa tal var.

2013-10-23 10.23.51

2013-10-23 10.23.29

Här är det två olika strategier som elever använt sig av när de räknat ut summan. Jag kan se om eleverna behärskar positionssystemet och vet värdet av siffrorna, kan de hitta en bra strategi för att komma så nära 1000 som möjligt? Har de bra huvudräkningsmetoder eller/ och skriftliga räknemetoder?

Hur blir det om vi spelar ”Tänk till 10 000”? 🙂

Bra träning på ett roligt sätt!

Hälsar Madeleine

 

Advertisements
Det här inlägget postades i matematik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s