Arbetet med decimaltal

Vi började med att skriva upp en massa decimaltal på tavlan och prata om begrepp som hudratal, tiotal, ental, tiondel, hundradel, tusendel, decimaltecken, decimaler. Var finns decimaltal? Tänk om man bara hade hela minuter? Och om man bara skulle ha hela sekunder så skulle många 100-meterslöpare komma på 1:a plats i ett lopp fastän det skiljer flera meter mellan dem…

2014-01-10 09.32.55

Eleverna fick göra ett förtest där jag såg att många hade svårt för decimaltal och att över huvud taget veta att det finns tal mellan 0 och 1 och mellan alla tal. Dessutom hade flera skrivit decimaltal med två decimaler t.ex 3,56,5 i stället för 3,565. Jag ritade upp tallinje och vi skrev ut tal, vi pratade om hur man kan säga tal som 0,7 som sju tiondelar eller sjuttio hundradelar, vi ramsräknade decimaltal mm.

Vi arbetade även med våra egengjorda ”miniwhiteboards” där eleverna skulle storleksordna några decimaltal på den och sedan hålla upp den så jag såg. Jag tog lite nya tal och de visade mig. Jag kunde då snabbt få ett grepp om klassen hade förstått och om jag kunde gå vidare eller om några behövde gå igenom det lite extra.

fdsyx

ljo

Efter att ha gjort samma förtest om igen var resultatet betydligt bättre.

Därefter var det enskilt arbete med stenciler som man rättade med kamrat. Några arbetade med tiobasmaterial där de fick lägga olika tal. Hundratalsrutan betyder 1, (en hel), tiotalsstaven är här 0,1 (en tiondel) och den lilla kuben är 0,01 (en hundradel). Att lägga 0,4 + 0,9 gör det lättare att se att svaret inte är 0,13 som många får det till utan 1,3. Fyra tiondelar + nio tiondelar är tretton tiondelar, som är en hel och 3 tiondelar.

2014-01-22 09.12.56

För att alla elever ska vara aktiva vid en genomgång av uppgifter som de gjort så lät jag dem först göra en stencil med uppgifter. Jag tittade på dessa med rättade inte utan lät eleverna i smågrupper jämföra och argumentera för vad som var rätt svar. Detta fyllde de i på en ny tom stencil. Det rådde febril aktivitet och jag kan nog säga att många förmågor användes; begreppsförmågan, kommunikationsförmågan, analysförmågan, procedurförmågan (utantillkunskaper som tabeller) och den metakognitiva förmågan (att reflektera över hur jag lär).

2014-01-29 09.27.30

2014-01-29 09.28.28

Nu har även jag rättat och de ska få tillbaka stencilerna så vi tittar på det som var svårt tillsammans.

Det här inlägget postades i förmågor, matematik, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

