Att göra sitt bästa

Från Ulrica Elisson http://www.ulricaelisson.se/formaga-att-gora-sitt-basta-vid-varje-tillfalle/ har jag lånat ”trappan” om att göra sitt bästa vid varje tillfälle och pratat med eleverna om vad det innebär. 2014-02-18 12.25.47 Jag som lärare kan aldrig lära eleverna något om de inte anstränger sig och vill själva. Man kan välja att inte lyssna, göra annat eller prata bort tid i skolan och det som är ännu värre än att man själv inte lär sig är att man riskerar att hindra sina kamrater att lära sig. Denna bilden gör att det blir väldigt tydligt och eleverna är helt på det klara med det som menas.

Vi pratar en del om The Big Five – de fem stora förmågorna som ska utvecklas i alla ämnen.

IMG_1054 IMG_1055 IMG_1056 IMG_1058 IMG_1059

Genom att vara tydliga med vad målen är, skapa goda lärandetillfällen, visa vägen fram till målet genom feedback, göra eleverna medvetna om sitt lärande genom självbedömning och kamratbedömning kan vi på bästa sätt lära så mycket som möjligt.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Övrigt, förmågor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s