Rörelse och konstruktion

Vilken lycka det är att vara lärare en dag som igår när vi satte igång med NTA-temat ”Rörelse och konstruktion”! Att se eleverna vara glada, kreativa, samarbetsvilliga, pröva, testa, ändra, diskutera, analysera – ja allt man vill se och känna i ett klassrum fullt av härliga ungdomar som jobbar för fullt.

Det är ett tema där eleverna bygger olika fordon. De undersöker hur fordonen kan drivas fram med bl.a. lagrad energi och hur de rör sig, när de påverkas av olika krafter.  I slutet av temat konstruerar eleverna ett nytt fordon som ska tillgodose förutbestämda krav.

Första uppdraget var: Skapa ett modellfordon som kan röra sig minst 1 meter med en liten knuff. Du ska i nästa uppdrag rita av ditt fordon exakt framifrån och ovanifrån så gör kanske inte så avancerat eller stort fordon.

2014-02-18 20.33.01

2014-02-18 20.34.21

2014-02-18 20.52.06 2014-02-18 21.07.22 2014-02-18 21.12.18 2014-02-18 21.13.44

Det blev verkligen fordon av alla de slag och former. Naturligtvis testkördes de på plan mark och i ett hopp!

Såg ni att det sista fordonet till och med gjorde en volt och fortsatte köra!!! Imponerande! 🙂

Annonser
Det här inlägget postades i kul, no och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rörelse och konstruktion

  1. Anna Lindström skriver:

    Vilka fina fordon eleverna gjort😊

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s