Att göra en egen undersökning

Då eleverna får planera en egen undersökning tränas de i att tänka på vilket sätt de skulle kunna göra för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt.

Vad ska jag ta reda på? Hur kan jag undersöka det på bästa sätt? Finns det flera sätt? Vad är viktigt att tänka på när jag gör försöket?

Sedan testar de. Kanhända behöver de ändra något och sen testa igen. Hur många gånger ska jag testa?

Hur dokumenteras undersökningen och resultatet? Måste man dokumentera? Hur gör en forskare?

Blev resultatet som jag förväntade mig? Vad beror det på? Visade verkligen försöket det jag skulle undersöka? Fanns det några felkällor?

Eleverna hade byggt sina fordon av alla de slag och fick i uppdrag: Du ska göra en undersökning som tar reda på vilken av två gruppers bil som rullar snabbast/bäst.

Vad är viktigt att tänka på?

Dokumentera din undersökning.

Vad drar du för slutsatser av din undersökning?

2014-02-24 10.24.29 2014-02-24 10.25.21

Först skrev de själva, sen pratade de tillsammans i grupper och kom överens om på vilket sätt de skulle göra undersökningen och sedan var det dags.

De flesta byggde någon form av ramp. Viktigt var att släppa båda bilarna samtidigt eller mäta hur långt de åkte, man startade dem från samma ställe och bara släppte dem så det var samma kraft på båda.

Några puttade på två bilar samtidigt på plan mark. För att det skulle bli med samma kraft kunde man använda en lång linjal som putte på. Sen fick man se vilken bil som åkte längst.

Här tränas förmågan att planera, genomföra och utvärdera systematiska undersökningar. Dra slutsatser, dokumentera med hjälp av tabell, bild eller skriftligt. Resonera om likheter och skillnader i olika resultat. Förmågan att kommunicera, analysera och använda naturvetenskapliga begrepp.

Vi resonerade om försöken, resultatet och deras dokumentationer så att eleverna till nästa gång vet hur de göra en ännu bättre undersökning.

Det ska bli kul att läsa elevernas utvärderingar om när de gjort ritningar av sitt fordon, som de skulle skriva i fredags när jag var sjuk. Mer om ritningarna i morgondagens inlägg! =)

#blogg100

 

Det här inlägget postades i förmågor, no och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

