Smarta huvudräkningsstrategier

Matematik ska vi göra så enkel som möjligt. Då menar jag att eleverna ska lära sig regler och samband som alltid gäller oavsett hur små eller stora tal vi arbetar med.

Eleverna behöver få strategier för hur man kan lösa uppgifter och problem. Har de god taluppfattning och kan addera och subtrahera tal upp till 20 utan att tänka efter lång tid samt kan multiplikationstabellerna så underlättar det oerhört.

Idag har jag haft två bra huvudräkningslektioner i båda grupperna där jag gick igenom strategier i division och multiplikation. Dessa bygger på räkneregler som, om man kan använda dem, gör att matten känns enklare. Ibland blir det kanske lite ”överkurs” och ”högstadiematte” men det är klart att vi siktar ju högt och kan jag förklara hur saker och ting hänger ihop så har eleverna redan med sig det.

Mål:

  • Kunna multiplicera med hela 10-tal och 100-tal.
  • Kunna dividera med hela 10-tal och 100-tal.
  • Använda delningsdivision och innehållsdivision.
  • Se samband mellan multiplikation och division.
  • Kunna dividera med decimaltal.

Detta var vad vi gick igenom idag och tränade på. Känner ni igen det alla elever? Vi fortsätter på fredag. Då får ni visa att ni kommer ihåg det så kolla och förklara gärna för era föräldrar.

2014-03-05 20.01.04

 

2014-03-05 20.01.45 2014-03-05 20.02.17

Ha det bra på isen imorgon! Ses på fredag! // Madeleine

 

Annonser
Det här inlägget postades i matematik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s