Förmågan att lösa problem

är en stor och viktig del i matematikundervisningen. Med problem menar jag en uppgift där lösningen inte är helt självklar utan man får tänka både en och två gånger innan man kan ta sig an problemet. Då gäller det att ha många strategier för att ”snirkla” sig fram till en lösning. Ibland kan det finnas flera lösningar och inte ett rätt svar! Ett problem kan ta en hel lektion eller ännu längre tid att lösa, om det är ett riktigt ”bra” problem.

Motsatsen kan man kalla en rutinuppgift, som man direkt vet hur man ska lösa och det går på ett ögonblick. Man kanske bara gör en enkel uträkning i huvudet och så är det klart. Då är det procedurförmågan man använder sig av.

Idag fortsatte eleverna att träna på Känguruuppgifter sedan förra året. När man själv löst så många man kunde fick man sitta i en liten grupp och resonera runt sina lösningar. Vad var rätt? Varför? Är du säker på att det är rätt? Hur kan du veta det?

2014-03-19 09.02.44 2014-03-19 09.04.59

 

2014-03-19 09.04.33

Det var inga helt lätta problem men ju fler man löser desto lättare går det. #Smartarevarjedag

På fredag ska 5 gul få gå till Musikskolan och titta, lyssna och kanske pröva lite instrument. 5 blå har redan varit.

Ha en bra torsdag önskar Madeleine!

Advertisements
Det här inlägget postades i förmågor, matematik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s