Problemlösning

Jag har nu rättat de ”Känguru-uppgifter” som gjordes i fredags och de var ju inte helt lätta då de var för åk 5 – 7. Vi har även uppgifterna för åk 3 – 4 som vi kan arbeta med framöver för jag märker att många är osäkra på hur man ska gå tillväga när man ska lösa ett problem.  Bäst av allt är att man i stort sett använder alla förmågorna i The Big Five vid problemlösning och det gäller att veta och förstå vad det verkligen står i uppgiften.

  • Vilka begrepp är jag osäker på?
  • Vad frågar de efter?
  • Vad vet jag?
  • Hur ska jag börja?
  • Vad finns det för metoder eller strategier för att lösa problem?
  • Vad kan jag ta hjälp av?
  • Är jag säker på att jag fått rätt svar?
  • Finns det fler lösningar?

###############################################################

I morgon måndag 24 mars, är Gunilla i stället för mig på fm för jag är med 6:orna på deras nationella prov.

På tisdag 25/3 är det Gardasil-spruta igen för de som ska ta det.

Hälsn. Madeleine

 

 

Det här inlägget postades i förmågor, matematik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

