Digitala verktyg

som Ipads och datorer har vi nu fått några fler av. Jag använder mobilen för att fota, filma och dokumentera eleverna i arbete. Jag har även filmat mig själv för att utvärdera vad jag kan göra bättre i undervisningen. Mobilen har vi även använt som tidtagarur på no:n då vi saknat batterier i våra tidtagarur.

Idag blev jag riktigt glad då elever själva tog initiativ till att dokumentera med film och ljudinspelning.

En grupp spelad in sina diskussioner med mobilen när de satt och diskuterade möjliga lösningar på problemuppgifter i matematik. Dessa får jag sen ta del av för att lyssna av och höra hur de kom fram till svaren. Var alla delaktiga? Ställde kamraterna frågor om man inte förstod? På vilket sätt förklarade man? Vilka begrepp användes? Med mera…

Detta är ju sånt jag lyssnar på när jag går runt bland grupperna men man hör ju bara en liten del så det ska bil väldigt spännande att lyssna på.

På no:n intervjuade några elever Philip och Jonathan, och filmade dem när de berättade om sitt arbete med sin Månfarkost. Redigering pågår, sen ska ni få se filmen! Idén var deras egen när jag föreslog att de skulle skriva en text till bloggen – så det kanske kommer också hoppas jag. 😉

Ha det gott!! // Madeleine

Det här inlägget postades i IKT, kul, matematik, no och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

