Huvudräkning

Idag har vi haft huvudräkning och därefter fick eleverna dela med sig av sina strategier. Här är några av uppgifterna med lösningar till.

0,8 + 0,7

  • Jag tänker 8 + 7 = 15, då vet jag att svaret är 1,5
  • Jag flyttar över 0,2 från 0,7 till 0,8. Då har jag 0,8 + 0,2 = 1,0 ; 1,0 + 0,5 = 1,5. (Man kan alltid flytta över tal när vi adderar.)

140 – 60

  • Jag tänker 140 – 40 – 20 = 80
  • Jag vet att 60 + __ = 140    ;   60 + 80 = 140

50 x 60

  • 5 x 6 är 30 ; Sedan ska jag ”lägga till två nollor”.
  • Jag tar 100 x 60 = 6000 ; 100 är dubbelt så mycket som 50 och lätt att räkna med.   Sedan får jag halvera svaret 6000/2 = 3000
  • 50 x 10 = 500  ; Sedan tar jag det 6 gånger för det var ju 60 gånger (som är 6 gånger mer än 10 gånger) 500 x 6 = 3000

52 – 25

  • Jag vet att 25 + 25 är 50. Då är svaret 2 mer än 25 dvs 27.
  • Jag tänker 25 + __ = 52

Här utgår jag från elevernas tankar och de kan byta upp sig till smartare strategier om de behöver. Jag blir så lycklig när jag hör goda strategier – för som jag säger – ”Matematik ska vara så enkel som möjligt”!!

Huvudräkning och avrundning är ju det man använder i vardagen. Ska vi räkna ut något mer exakt så tar vi snabbt fram mobilen och räknar ut vad det blir, till skillnad mot hur det var förut när inte dessa tekniska hjälpmedel fanns så tillgängliga. I skolan bör vi därför lägga mer tid på problemlösande aktiviteter än att ägna en massa tid åt rent räknande. Elever idag behöver veta hur de ska komma fram till en lösning på ett problem och vilket/vilka räknesätt man ska använda sig av. Då kan man använda miniräknaren för att räkna ut svaret men det är inte där den huvudsakliga tankeverksamheten ska ligga.

Alltså mera problemlösning med gemensamma diskussioner kring lösningar och vägen fram till lösningen – då eleverna verkligen får använda sina matematiska kunskaper och utveckla många förmågor på en gång – det är något jag strävar mot.

Tack för idag! 🙂

 

 

 

Det här inlägget postades i förmågor, matematik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

