Hur bra är motorn?

Nu vet eleverna hur man kan lagra energi genom att linda gummisnodden ett antal varv runt hjulaxeln. När fordonet släpps övergår den lagrade energin till rörelseenergi.

Finns det något samband mellan antalet varv som gummisnodden är lindad och längden på körsträckan?

Eleverna gör ett vetenskapligt experiment genom att på en pappersremsa först gissa hur långt det ska åka och sedan testa. Först genom att linda 2 varv, sedan 4 varv och sist 8 varv runt hjulaxeln. Varje försök görs tre gånger. Med en färgpenna markeras vart fordonet stannar och allt förs in i en tabell där man skriver in hur långt fordonet kom.

2014-04-08 13.28.47 2014-04-08 13.29.01 2014-04-09 11.28.19 2014-04-13 21.18.33

Efter lovet ska vi jämföra och diskutera resultaten. Hur stämde förutsägelserna? Blev resultaten lika? Varför? Varför inte? Kan man se något mönster? Kan man utse det fordon som har sämst respektive bäst ”motor”?

 

Advertisements
Det här inlägget postades i no och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s