Skillnad på körsträcka mellan stort och litet fordon?

Genom att tänka oss att vi byggt ett större fordon, i detta fallet med ett A4-papper som front, skulle nu eleverna göra en undersökning om det blir någon skillnad i körsträcka mellan standardfordonet och en ”lastbil”.

I fysik (och no över huvud taget) är förmågan att planera, utföra och utvärdera enkla systematiska undersökningar central. Därför fick grupperna fundera ut hur man skulle göra för att ta reda på om det blir någon skillnad. Detta kom de fram till:

  • man testar som förut med gummisnoddar och snurrar samma antal varv i båda försöken ( med och utan papper) . 7 varv var nog lagom
  • man testar minst tre försök utan papper
  • man testar minst tre försök med papper
  • man startar från samma punkt alla gånger
  • man mäter hur lång sträcka fordonet åkt
  • man är noga med att dokumentera alla sträckorna i en tabell

2014-04-28 10.18.40

2014-04-25 09.21.45

2014-04-28 11.40.32

2014-04-25 09.27.36

Här tränas också förmågan att mäta längder. Om vi inte har måttband till alla hur gör vi då? Hur skriver man 2 m och 7 cm i meter? 2,7 m eller 2, 07 m? 2,7 meter betyder ju 2 meter och 70 cm så 2,07 är det.

Advertisements
Det här inlägget postades i förmågor, no och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s